Автор: дитячий нейропсихолог і педагог Лариса Деменко
Довкола ментальної арифметики ведеться багато суперечок. А це свідчить, що тема розвивається і захоплює думки батьків. Внаслідок чого з''являється багато сумнівів, домислів і навіть страхів. Корисно чи шкідливо, розвиває чи засмічує голову, чи варто на це витрачати час ...
Ось і мене запитують, чому ж я вибрала ментальну арифметику для свого дитячого центру?
❗10 років центр працює в рамках нейропсихологічного підходу, вже 2 роки викладаємо ментальну лічбу дітям 6-12 років.
Мої спостереження і висновки, засновані на практиці
Образна / ментальна лічба підходить не усім ... батькам.
Так, саме так. Якщо ваша мета, щоб через місяць дитина рахувала, як калькулятор, і вражала знайомих, я відразу розчаровую. Ментальний рахунок в Соробан® - це система, яка вчить думати, ставити цілі, проявляти наполегливість, дружити, заявляти про себе і працювати в команді. Це новий стиль мислення дитини. І всім зрозуміло, що за дитиною стоїть родина. Якщо сім''я не готова підтримувати, коли виникають труднощі, помічати успіхи, розділяти місію школи, то можна не починати.
️Увага з боку батьків і компетентність педагогів! Це первинне!
У дітей бувають особливості розвитку, про які не всі батьки готові розповідати. На жаль, іноді це виливається в мережеві страшилки "ми стали займатися і у нас ..." Всі наші педагоги достеменно знають, як вчинити, якщо у дитини спостерігаються труднощі. У батьків є можливість пройти діагностику та підібрати програму враховуючи нейро і психофізіологічні показники.
У будь-якому випадку, навчання і розвиток дитини - це співпраця обох зацікавлених сторін, батьків і фахівців!
Тому, коли я зустрічаю в мережі: "ми почали рахувати, і почалися проблеми", для мене це - як "почали навчатися їзді на велосипеді та виявили, що дитина не тримає рівновагу і падає". Велосипед винен?♀️
Як нейропсихолог зазначу, що будь-яка функціональна несформованість - це як сплячий вулкан, що несподівано може прокинутися. Це я до того, що проблема була і раніше, але ви її не зауважували, або не розуміли, що це - проблема. Усний рахунок не може нашкодити дитині! Але систематичні заняття можуть проявити те, що ви не помічали. Підключайте фахівців і дивіться в корінь проблеми! Натомість, щоб писати в інтернеті чергову "сенсацію"! Це прохання. І до речі, дуже багато батьків розпочинають виконувати спеціальні кінезіологічні вправи разом з дітьми, саме після занять в Соробан®, починають розуміти їх значення та необхідність для розвитку.
️Іллюзіі і очікування.
Знову ж, розмножують серед батьків міфи. Тому наголошую: віддаючи дитину на навчання, батьки повинні розуміти мету. І не підміняти одне іншим! Якщо мета - поліпшити розв''язання задач в школі - йдіть в математичний гурток і розбирайте типи задач, вчіть дитину алгоритмам рішення. Ви ж не нарікаєте на те, що займаючись вивченням англійської мови, у вас в голову автоматично НЕ завантажується французька? Я розумію, що це було б зручно, але усна лічба - не заміна розвитку і навчанню. Це спосіб розвивати здібності, як гра в шахи, про що в хорошій школі Вам розкажуть на першому занятті, яке проходить разом з батьками.
️Посилання на авторитетів.
Ось, яка тут проблема. Щоб бути компетентним у питанні, важливо володіти темою не однобічно. Наведу приклад, для розуміння. Один шановний нейропсихолог сказав, що "образна лічба розвиває тільки другий і третій блоки мозку, обкрадаючи цим, найважливіший - перший блок, який дає енергію на здійснення будь-якої діяльності! І тому наші діти хворіють!" Пристрасті які. Я думаю, колега дуже добре орієнтується в своїй темі і дуже далекий від розуміння "не своєї".
Щоб робити такі заяви, потрібно, хоча б, півроку спостерігати за реальними дітьми, які займаються ментальною лічбою. І не тільки за дітьми, а й за зрілими людьми, зробивши тести до початку занять і після них. Такий фахівець буде говорити об''єктивно, спираючись на реальні дані з власної практики і на свої спостереження. Різниця зрозуміла? Щоб стверджувати - потрібно самому бути в курсі!
Сюди ж відношу: "Я, як педагог, вивчила цю тему і зрозуміла, як це шкідливо!" Вивчити тему можна тільки одним способом - почати рахувати образно! Тоді можна зрозуміти, як це працює, на що впливає і т.п. Зібрати разом відгуки та статті по мережі - це не означає вивчити тему.
️В скарбничку міфів: "Займався МА до школи, а в 1 класі не зміг полічити, тому що заплутався!"
Або Вам погано пояснили, як працює метод, або Ви лукавите!
В голові вашої дитини - це два зовсім різні вміння. Їх забезпечують абсолютно різні функціональні системи. І якщо дитина не може освоїти лічбу на уроках математики, то причину потрібно шукати, наприклад, в недостатній сформованості просторового фактора, також варто перевірити рівень розвитку мислення і почати допомагати дитині!
Математична лічба і ментальна лічба - не одне й те саме. У кожного свої цілі, завдання та реалізація.
Чи буде дитина після навчання гірше рахувати на уроках математики? Ні! На першому етапі діти роблять підрахунки на спеціальній рахівниці, тобто взаємодіють з реальними об''єктами - кісточками. Це дозволяє правильно перейти від конкретного об''єкта до абстрактних чисел і натренувати здатність уявляти. У жодній хорошій школі немає мети замінити математичну лічбу ментальною! Якщо Вам кажуть інше, Вас обманюють.
Чи будуть покращення в математиці? Так! Як і в будь-якому іншому предметі, де потрібне вміння зосереджуватися, запам''ятовувати, перемикатися, сприймати інформацію на слух і візуально.
️І сакраментальне "Ментальна лічба - це лічба заради лічби", що підживлюється амбіціями батьків.
Вибачте, але я не маю як Вас підтримати. Я бачу щодня, як "слабкі" дітки розкриваються і починають вірити в себе, як більш успішні вчаться допомагати іншим, як працює командний дух; як діти на тематичних заняттях творять зворушливі листівки для бабусь і дідусів та амулети для мам; як дізнаються значення нових слів - солідарність, єдність і як вони перестають бути просто поняттями; як батьки відзначають зміни і тримають за руку, коли ну дуже важко і потрібно себе перебороти; коли тренера обіймають і довіряють таємниці; коли з новою перемогою біжать у клас і діляться; коли очі горять від надлишку почуттів.
А час знаходимо для всього - і порахувати, і пограти, і зробити корисні вправи, і попрацювати в зошитах на логіку й кмітливість, і в турнірі взяти участь.
Тому, будь ласка, не повторюйте чужих "експертних" слів! Об''єктивна реальність будується на тому, що Ви особисто бачите, чуєте, відчуваєте від взаємодії з тим, про що йдеться. Дуже вже це сумно, коли працює ефект натовпу і бездумно повторюються заїжджені фрази.
Отже, чому я вибрала ментальну арифметику для свого центру? Все дуже просто! Я почала рахуватити сама. Потім приєдналися мої дочка і мама. Й у всіх є результат. Як ви розумієте, лічба у нас не заради лічби) Але, знаю, як це працює! І за мною на даний момент розумні талановиті педагоги, більше 500 сімей в одному тільки Нижньому Новгороді. А Школа Соробан® є не тільки у нас! І це, безсумнівно, привід передати всім соробанівцям теплий привіт.
Саме час відзначити, що все вищесказане стосується ментальної арифметики, вдосконаленої і адаптованої Ю.О. Новосьоловим, на базі Школи Усного Рахунку Соробан®. І зі зрозумілих причин, я не беру на себе відповідальність за метод і якість навчання в інших школах. Справжні представники оригінального методу тут www.soroban.ua.
Автор: дитячий нейропсихолог і педагог Лариса Деменко
❗Для обговорення відкрита.
Конструктивного.
На питання відповім.
Із задоволенням.
На фото: Настюша Погодіна і Ксюша Бажан зі своїми шедеврами. Студентки Олексія Зуйкова. Як то кажуть, "не рахунком єдиним" ;)
Оригінал статті тут
Читати ще:
Вплив усного рахунку на розвиток мозку
Поради із всестороннього розвитку дитини
Соробан як засіб боротьби з забудькуватістю
Відео про ментальну арифметику
https://www.youtube.com/watch?v=UZDAY302fwI
Рекорд школи. 100 дій і лише півсекунди на кожну!
https://www.youtube.com/watch?v=whV5UmgNvpY
Чемпіон школи. м. Буча. Вадим Маслов.
https://www.youtube.com/watch?v=Y8srdoqry_M
Школа Соробан в Миколаєві. Влад, рахунок і лічилочка.