Математичні здібності у дітей - один із видів природних талантів. Вони дають про себе знати з раннього (дошкільного) віку і тісно пов`язані з розвитком таких видів інтелекту, як творчий потенціал, здатність до пізнання навколишнього світу.
Однак, деяким малюкам вивчення математики дається важко. Чи можна розвинути математичні здібності у дитини? Вважати, що математика доступна тільки дуже обдарованим дітям, в корені неправильно. Як і всі інші таланти, математичні здібності - результат правильного розвитку малюків. Їх не тільки можна, а й необхідно розвивати з ранніх років. В епоху комп`ютерів і цифрових технологій «дружити» з числами повинен кожен. Математика лежить в основі безлічі професій, формує мислення людини, є одним із головних факторів впливу на розвиток інтелекту у дітей. Роль точної науки в дошкільній і шкільній освіті дитини величезна. Математика робить розум малюка гнучким, уважним, швидким. Точна наука розвиває логіку, здатність бачити подібності та відмінності, зв`язок між явищами, вміння мислити послідовно. Але до питання навчання дитини математиці потрібно підходити серйозно. Щоб заняття приносили цінні плоди, слід спочатку провести діагностику математичних здібностей дітей 5, 6, 7 років, тобто, оцінити рівень формування у малюка базових математичних понять, логічного мислення.
Чи можемо ми стверджувати, що дитина, яка має математичний склад розуму, стане генієм математики, якщо вона рано засвоїла усне рахування ? Звичайно, ні! Навички рахування - малий і не найскладніший елемент точної науки. Математичні здібності дають про себе знати у вигляді особливого способу мислення, в якому присутні:
Доктор педагогічних наук В. А. Белошиста створила систему ефективної діагностики математичних здібностей у дітей різного віку - молодшого дошкільного (4-5 років), старшого дошкільного (5-6 років), молодшого шкільного. Ця методика виглядає таким чином: учитель (батько) пропонує дітям ситуацію, в якій потрібно застосувати ту чи іншу здатність. Етапи даної діагностики:
Перший і другий методи діагностики проводять на початку навчального року, а третій і четвертий - в кінці. Це дозволяє оцінити факт і динаміку розвитку дитини в області математики. Матеріал для діагностики повинен залучати дитячу увагу та бути зрозумілим для дітей (яскравий, з картинками, що підходить під вікові особливості розвитку).
Е. В. Колесникова створила вже десятки посібників для розвитку здібностей до математики у малюків і старших дошкільників. Її діагностика математичних здібностей у дітей 6 і 7 років відповідає вимогам Стандартів освіти, популярна у батьків і педагогів в різних країнах. Метод Колесникової дозволяє максимально точно оцінити головні показники математичного розвитку дитини. Мета перевірки - зрозуміти, наскільки малюк готовий до школи, розпізнати слабкі сторони в розвитку його математичних навичок, щоб вчасно заповнити прогалину. Тобто, діагностика допомагає зрозуміти, як поліпшити математичні здібності у дітей.
«Гра - вища форма дослідження». (Альберт Ейнштейн). Батьки повинні пам`ятати це, коли вибирають кращий метод навчання для свого малюка. Навіть така серйозна наука, як математика, стане дитині ближче і зрозуміліше, якщо він буде знайомитися з нею в процесі гри. Розвиток математичних здібностей у дітей за допомогою ігрової діяльності дає відмінний результат:
Які ігри можна використовувати?
Коли ми розвиваємо математичні здібності дітей за допомогою ігрової діяльності, ми формуємо навчальний азарт, допомагаємо дитині полюбити предмет вивчення. А яскраві емоції, щирий інтерес - це вже запорука успішного навчання. Крім того, гра розвиває математичні задатки в комплексі з творчими здібностями.
Дитяча пам`ять має свої особливості. Вона фіксує тільки те, що радує, дивує, захоплює, тобто, запам`ятовує інформацію, пов`язану з якимись емоціями. Ось чому метод навчання з-під палки неефективний. У пошуку нових форм подачі матеріалу малюкам, дорослі втрачають прості речі. Наприклад те, що одним із перших засобів знайомства крихти з життям, навколишнім світом є казка. Казкові персонажі для дітей живі і справжні, казка і реальність тісно пов`язані між собою. Казки розвивають дитячу мову, фантазію, кмітливість, розширюють кругозір, вчать добру, чесності і багатьом іншим якостям. Можливостей для розвитку математичних навичок там теж вистачає:
Можна запропонувати дитині заховати казкових персонажів в геометричні фігури, які їм підходять за формою і розміром (розвиток абстрактного мислення). Можна порівнювати героїв казки по висоті і ширині. Розвивати математичні здібності за допомогою казок - це відмінний спосіб навчання поза заняттям (вдома) і на уроках. Учитель може перетворити заняття у велику пригоду, побудувавши програму уроку на сюжеті добре знайомої учням казки. Підходять будь-які інструменти - загадки, лабіринти, числові завдання, пальцематика. Головне - пробудити інтерес у дітей, включити їх в процес гри.
Читати ще:
Секрети швидкісного рахування «Соробан»
Ментальна арифметика як вона працює і для чого потрібна?
Користь ментальної арифметики для дитини
Видео: Груповое занятие в школе Соробан Учень школи Соробан рахує і читає вірш одночасно Школа усного рахунку Соробан
Хочете розвинути здібності вашої дитини?
Ми завжди раді відповісти на будь-які ваші питання, що стосуються навчання, тренування та методики Соробан®.
Зателефонуйте нам, домовтесь про зустріч, познайомтеся з тренером, поспілкуйтеся учнями та їх батьками. Ми готові похвалитися вам результатами навчання, розказати про наші інновації та показати новинки. Сайт має форму зворотнього зв'язку, якщо вам зручно, то можете отримати відповідь заповнивши форму або набравши на номер школи вашого міста.
Вас можуть зацікавити