Для людини ерудованої , інтелектуально розвиненої, здатної самостійно мислити, об''єктивно оцінювати свої можливості і готової розвиватися і самовдосконалюватися, не існує перешкод на шляху до досягнення цілей. Який батько не хоче дати своїй дитині такий старт, який допоможе розвинути ці корисні властивості, розкрити весь потенціал розумових і особистісних можливостей?
На допомогу мамам і татам приходять сучасні методики раннього розвитку дітей. Будь-яка з них має свої переваги і недоліки.
Методика Монтессорі
Один з найбільш безпечних методів навчання і виховання дітей. Його основою є ідея самостійного пізнання дітьми світу і себе. Роль дорослих зводиться до створення умов для самовдосконалення дитини, спостереження і допомоги малюкові, коли він сам про неї попросить.
Головний плюс методики - батьки і вихователі не нав''язують дитині свій досвід, не впливають на формування його світогляду, а тільки підказують шляхи вирішення завдань.
Є й мінуси:
- в ній відсутні сюжетно-рольові ігри, які навчають дитину навичкам взаємодії з іншими людьми;
- не передбачає вивчення художньої творчості в розвитку дітей (музика, танець, малювання), а також вірші, казки;
- свобода дій на заняттях ускладнює звикання дитини до дисципліни в рамках шкільного навчання.
Програма навчання Гленна Домана
Доман вважає, що всі без винятку діти володіють від народження унікальними здібностями, а його методика, розрахована на дітей до 3 років, допомагає виховати з них справжніх вундеркіндів. В якості робочого матеріалу в навчанні використовуються різнокольорові картки із зображенням слів для читання і точок для вивчення математики. Ще один напрямок методики - освоєння енциклопедичних знань з різних напрямків діяльності людини. Слідуючи програмі, малята вже в ранньому віці починають демонструвати здібності, характерні для дітей 5-6 років. Однак є «підводні камені»:
- Так як нервова система дитини поки не готова до засвоєння пропонованої інформації, багато знань закріплюються в пам''яті без аналізу, а значить, малюк не може їх правильно використовувати.
- Метод розрахований тільки на зорове знайомство з матеріалом, а для цілісного сприйняття інформації дитині необхідно вивчати предмет і за допомогою інших органів почуттів (чіпати, нюхати, пробувати на смак).
- Навчання не розвиває у дітей фантазію, логіку, здатність систематизувати інформацію, оскільки пропонує вже готові макети, образи для сприйняття.
- Слова на картці зображені великим яскравим шрифтом. Коли дитина зустріне це слово в книжці, через відмінності розміру, кольору і стилю написання, він може його просто не впізнати.
Метод Миколи Зайцева
Багато хто чув про кубики Зайцева, які за рекордні терміни вчать дітей мовам, читанню, письму і рахунку. Дійсно, зображені на них поєднання голосних і приголосних набагато швидше освоюються малюком, ніж спроби поєднати окремі літери в один склад.
Переваги методики:
- здатність швидко запам''ятовувати і швидко читати зображені склади;
- лист без помилок (на кубиках немає неприпустимих правилами буквених поєднань)
- доступність і ефективність в будь-якому віці;
- можливість самостійного навчання в ігровій формі;
- розвиток дрібної моторики рук.
Методика Зайцева дійсно корисна, особливо якщо дитина відчуває труднощі з читанням. Однак переваги дуже раннього навчання дуже сумнівні. Малюк вже в три роки буде швидко читати і складати слова, але це зовсім не означає, що читання стане його улюбленим заняттям.
Крім того, дитина сприймає склади в поєднанні з кольором самого кубика і може збиватися, якщо запропонувати йому те ж поєднання на іншому тлі. Рідкісні словосполучення «ВЕ», «ГЕ» викликають плутанину, тому що багато слів, вимовлені через «Е» пишуться через «Е». Навчання в школі теж не стане легше, навпаки, дитині доведеться заново вчитися розбивати слова, тільки тепер вже не на склади, а на літери.
Метод «Соробан»
Більшість методик раннього розвитку мозку розраховане на дуже маленьких дітей (від народження до 3-4 років). Це пояснюється незвичайною здатністю малюків в цьому віці накопичувати в пам''яті інформацію. Але, як з''ясувалося, всі перераховані школи не досконалі і залишають прогалини в розвитку мозку дитини.
«Соробан» - унікальна методика з японським корінням, що сприяє багатогранному навчанню дітей, спрямована на їх інтелектуальний, емоційно-психологічний та соціальний розвиток у віці 5-11 років. Школа усного рахунку відрізняється від перерахованих методів навчання тим, що не розвиває конкретні навички, а стимулює головний мозок дитини до активної діяльності, синхронізує роботу лівої і правої півкуль. В результаті у дітей гармонійно розвиваються творчі та математичні здібності, формується образне, критичне, системне, аналітичне мислення, зміцнюється пам''ять.
На заняттях діти вчаться працювати в команді, самостійно шукати відповіді на питання і швидко приймати рішення. Поряд з логікою розвивається дитяча інтуїція, одночасно зі здібностями до математики, розвивається фантазія. Інакше кажучи, «Соробан» гармонійно доповнить будь-яку методику інтелектуального розвитку дітей, компенсує її недоліки і допоможе виховати по-справжньому геніальний, живий, допитливий розум.