Спочатку учневі необхідно багато часу для розуміння завдання, обробки даних і прийняття
рішення. Але якщо практикувати рахунок в розумі систематично, використовуючи
спеціальні методики навчання дітей усного рахунку, процес вирішення завдань доводиться
до автоматизму.
Рахунок в думці розвиває алгоритмічні здібності і просторове (геометричне) мислення,
вміння бачити завдання в цілому - умова, проміжні дії, кінцеву мету. Дитина не просто
розвиває свій інтелект, а й вчиться використовувати на практиці здібності головного мозку.
Основні методики навчання дітей усного рахунку. Яку вибрати?
На даний момент використовуються три методи розвитку навичок рахунку у дітей:
- Вивчення і використання знань про склад чисел.
- Заучування напам''ять арифметичних таблиць (на множення, додавання).
- Тренування навичок за допомогою спеціальних вправ.
Всі дорослі пам''ятають, яких зусиль коштувало в школі завчити всю таблицю множення, а потім перед усім класом і вчителем на уроці математики демонструвати отримані знання. Чи виправдані такі методи? Принцип способу зубріння полягає в тому, що дитина запам''ятовує результати різних дій з числами, а потім дістає з пам''яті необхідні дані, коли потрібно щось порахувати. Начебто, все просто: один раз вивчив і потім користуєшся все життя. Які механізми мислення при цьому використовує дитина? Крім пам''яті - ніяких. Але ж наша мета - розвиток розумових здібностей!
Розкладання чисел на складові - метод більш правильний і продуктивний щодо розвитку інтелекту. В цьому випадку активується логічне мислення, розвивається уява, здатність до аналізу, порівняння, узагальнення. Поки учень вирішує завдання на додавання, множення, віднімання або поділ, в його головному мозку відбувається активна розумова робота. Так школяр освоює навички самостійного вирішення завдань.
Ефективність розвитку дитини за допомогою рахунку через склад числа залежить тільки від методів, які використовуються в навчанні. І тут важливо знати тонкощі дитячої психології, особливості мислення і сприйняття учня. У дошкільному і молодшому шкільному віці (1, 2, 3, 4 клас) діти краще засвоюють інформацію, якщо мають можливість її чітко собі уявити.
Наочний приклад значно підвищує здатність до сприйняття та запам''ятовування, особливо якщо малюк навчиться відтворювати образи в розумі. Шкільна програма не вписується в таку схему розвитку навичок інтелектуального рахунку, тому батькам варто придивитися до розвиваючих курсів для дітей, де використовуються більш сучасні та ефективні методи навчання.
У найменшому віці, коли малюк виконує прості дії з числами в межах 10, в якості наочних посібників можна використовувати фрукти, кубики, інші іграшки, підручні предмети. Для виконання більш складних арифметичних завдань потрібні вже зовсім інші інструменти. Уроки ментальної арифметики в цьому відношенні відповідають вимогам більше будь-яких інших методик, оскільки спираються саме на тип мислення учнів і використовують для вивчення складу чисел, наочності обчислювальних дій рахівниці соробан.
Навчання дітей усного рахунку: школа ментальної арифметики Соробан® в Україні
Навчання малюків якимось навичкам ми розглядаємо з точки зору тієї користі, яку вони можуть принести учневі в майбутньому. Рахунок в думці, заснований на принципі зубріння, не дає школяреві нічого, крім здатності вирішувати в розумі не дуже складні арифметичні задачі. Усний рахунок, який вивчають в Школі усного рахунку Соробан®, навіть на рівні обчислень приносить більше користі. Випускники курсів рахують швидше однолітків і навіть швидше вчителя математики. А це, погодьтеся, для школяра - приємний бонус;)