Що стосується рахунку, письма та інших базових навичок, то сучасна дитина повинна оволодіти ними ще перед тим, як вступити до школи. Відповідальність за дошкільний розвиток цілком покладена на батьків. Одне з найважливіших завдань, яке їм потрібно вирішити – навчання малюка усному рахунку. Кожен дорослий володіє цією навичкою, але мало хто знає, як навчити дитину рахувати в умі.
Умови для результативного навчання
Дітки починають рахувати ще до того, як зможуть вивести на папері перші літери. Головний помічник у такій непростій справі - пальчики дитячих рученят. Це цілком нормально, адже один з факторів, що забезпечують успіх засвоєння усного рахунку – наочність.
Приступати до знайомства з числами потрібно тоді, коли малюк буде до цього готовий. Найкращим часом для початку опанування азів математики вчені вважають вік до 4 років, але тільки батьки можуть визначити готовність дитини до підкорення нових вершин.
Існує декілька умов, без дотримання яких вивчення усного рахунку неможливе:
- Дитина повинна вміти рахувати до десяти. Батькам у цьому допоможуть іграшки, лічильні палички, та, загалом, будь які речі. Якщо малюк не може навіть порахувати кількість предметів, не можна чекати що він до двох яблук зможе додати ще два.
- Малюк має чітко розуміти значення термінів «більше», «менше», «дорівнює».
- Вправи для розвитку мозку дитини повинні бути регулярними й проходити в ненав''язливій формі. Бажано щодня в один і той же час приділяти вправам 15-30 хвилин.
Рецепт вивчення усного рахунку
Усі діти інтелектуально дозрівають в індивідуальному темпі. Для батьків залишається загадкою, чому тямущий малюк не запам''ятовує, здавалося б, елементарні речі та не уявляють, як розвивати розумові здібності у дитини. Проблема в тому, що дитячий мозок зовсім інакше сприймає інформацію, запам''ятовування відбувається тільки тоді, коли дитині по-справжньому цікаво.
Як навчити дітей рахувати в уяві? Єдиний правильний рецепт – обрати відповідний метод. Центри раннього розвитку використовують різні технології роботи з дітьми, проте найпродуктивнішою вважається японська методика вивчення усного рахунку «Соробан». Заняття за програмою, розраховані на два роки навчання, та мають свої особливості:
- Діти засвоюють усний рахунок за допомогою рахівниць «соробан»;
- В процесі тренувань відбувається поступовий перехід від реального інструменту до роботи з дитячою уявою;
- Вправи сприяють розвитку пам''яті, вмінню швидко реагувати, запам''ятовувати, використовувати свої знання.
Метод «Соробан» відрізняється тим, що комплексно впливає на дитячий розум:
- Наочно (зображення чисел на моніторі комп''ютера, та кісточок на японських рахівницях);
- Через уміння слухати (вправи в навчальній програмі озвучуються вголос);
- Через дію (під час роботи з уявними рахівницями діти виконують обчислення, допомагаючи собі пересувати невидимі кісточки пальчиками обох рук).
У результаті дитина рахує в уяві легко і швидко. Але найбільшою перевагою методики «Соробан» є те, що навчити малюка додавати та віднімати - це не головна ціль, а засіб досягнення більш важливої задачі – розвитку обох півкуль мозку дитини. Якщо з раннього віку навчити мозок максимально використовувати свої можливості, можна сподіватися на щось більше, ніж навичка просто швидко рахувати в розумі:
- спостережливість;
- фотографічна пам''ять;
- швидкість реакції;
- вміння порівнювати, аналізувати факти та явища;
- вміння концентрувати увагу;
- нестандартне мислення;
- необмежений творчий потенціал;
- уміння робити висновки й швидко приймати рішення.
Це потужне поєднання пізнавальних здібностей дає дитині впевненість у собі, у своїх силах, допомагає інтелектуальному розвитку, розширює коло дитячих інтересів та розвиває комунікабельність. Можна дотримуватись традиційного курсу поступового вкладання в дитячий мозок, що росте, корисної інформації, а можна відкрити шлюзи потреби в нових знаннях, прагнення до саморозвитку, заклавши основу майбутніх успіхів на життєвому шляху своєї дитини. Вибір за вами!