Коли дитина переступила поріг школи, батьки дозволяють собі, нарешті, зітхнути вільно. Якщо перший місяць малюка в школі проходить більш-менш гладко, спокійно, здається, що труднощі адаптації першокласників до навчання в школі обійшли стороною. Однак , висновки робити рано.
На стартовому етапі навчання ще немає серйозних навантажень. У соціальному розрізі дітям потрібно більше часу, щоб розібратися, хто є хто, і успішно утвердитися в новому середовищі. З огляду на різницю характерів, відмінності виховання, період адаптації першокласників до школи може займати від 3-4 тижнів до 6 місяців.
Що впливає на ті чи інші особливості адаптації першокласників до навчання в школі? Це:
рівень фізичної, розумової, психічної та емоційної готовності до школи;
особливий темп розвитку кожного школяра;
наявність соціальних навичок (готовність до командних занять, вміння будувати зв''язки, спілкуватися з дітьми, дорослими).
Адаптація першокласників до школи - діагностика
Щоб визначити, як добре пройшла соціальна адаптація першокласників до школи, психологи дають пораду звернути увагу на риси дитячої поведінки:
настрій після школи;
відносини з учителем, відгуки про інших дітей;
ступінь комфорту нового режиму дня (ранкові підйоми, спокійний відхід до сну);
успіхи в навчанні.
Якщо школяр велику частину часу веселий і активний, відкрито ділиться своїми емоціями, встиг придбати кілька нових друзів, з легкістю встає вранці, - нема про що турбуватися. Він цілком освоївся в нових умовах.
На проблеми адаптації у першокласників до навчання в школі вказують такі ознаки:
пригніченість, часта втома, порушення режиму сну;
зміни в характері (виникла образливість, капризи, відхід у себе);
часті скарги на критику вчителя, на вчинки дітей у своєму класі;
немає бажання братися за уроки, йти до школи.
І хоча «симптоми» дезадаптації у всіх виражені приблизно однаково, їхні причини можуть бути різні. Тільки зрозумівши, що лежить в основі труднощів з адаптацією до школи у першокласника, мами і тата можуть знайти вихід з непростої ситуації.
Як проходить діагностика адаптації першокласників до навчання в школі? Вона складається з особистих спостережень батьків і педагога, а також спеціальних тестів. Їхні результати допомагають оцінити рівень готовності дитини до навчання, розробити для всіх учнів персональний план успішної адаптації до школи.
Що впливає на адаптацію до школи у першокласника?
Найчастіше, проблеми з адаптацією дитини до школи виникають на тлі таких причин:
слабкий розвиток моторики рук (а це і письмо, і мова, і спритність);
низький рівень розумової підготовки до навчання (слабо розвинена логіка, фантазія, пам''ять та інші здібності);
повільне або, навпаки, занадто швидке засвоєння шкільних знань на тлі інших дітей;
погано розвинена посидючість і увага;
страх перед невдачею, відсутність віри в свої сили;
не достатньо розвинена відповідальність, вміння планувати свою роботу;
немає мети, інтересу до пізнання;
сутички з однолітками в школі, конфлікт з педагогом.
Ще один важливий фактор - це темперамент. Від нього залежить активність роботи нервової системи у дитини. Більше за інших схильні до проблеми діти:
легко збудливі (холерики);
повільні (флегматики і меланхоліки).
Буває, що проблеми швидкої адаптації першокласників до школи пов''язані з різким зростанням навантажень поза школою. Це може бути цілий список позашкільних занять. Іноді батьки самі створюють умови для моральних проблем. Із приходом до школи вони починають вважати дітей дорослими, підвищують список вимог, домашніх зобов''язань.
Як допомогти дитині з адаптацією?
Розвиток здібностей по унікальній методиці в ігровій формі
Батьки повинні в період адаптації першокласників до школи забезпечити умови, щоб максимально полегшити перехід від безтурботного дошкільного до активного життя в школі. Як це зробити?
Розвивати дитину гармонійно. Приділяти увагу розвитку пам''яті, розвивати посидючість, інтерес до знань.
Навчити дитину спілкуванню з дітьми, дорослими людьми. Для цього потрібні ігри з такими ж малюками на вулиці. Корисні заняття в дитячому садку або в дитячих центрах розвитку, щоб в будинку часто бували гості.
Підтримувати дитяче прагнення до нових занять, нові хобі дитини, поважати його думку.
Найчастіше хвалити, виключити критику за помилки. Це допоможе малюкові стати впевненим у собі.
Стати активним слухачем, проявляти інтерес до всіх подій у житті школяра.
Ваша дитина унікальна, тому не потрібно порівнювати його з іншими дітьми. І вже, тим більше, не варто при ній захоплюватися оцінками або супер талантами чужих дітей.
Держ. програма адаптації першокласників
На долю дітей великий вплив мають дорослі. І головну скрипку в житті малюка грають батьки. Але коли дитина йде до школи, в його розвитку вже бере участь учитель, а також держава. Вплив держ. системи освіти на приватне і соціальне дорослішання дитячої особистості включає такі завдання:
забезпечити в школі комфортний режим для кожної дитини;
грамотно побудувати навчальний процес, особливо в період адаптації;
стежити за здоров''ям школярів, приділяти увагу профілактиці хвороб, пов''язаних з довгим сидінням, навчальними навантаженнями;
створити умови для розвитку дітей в різних сферах знань (відкрити в школах творчі гуртки, спортивні секції і т.д.);
регулярно проводити перевірки на предмет соціальної, психологічної адаптації дітей (діагностику ступеня готовності дітей до школи);
психологічний супровід адаптації першокласників до школи.
Сьогодні в Україні в молодшій школі вже діє ряд змін, покликаних допомогти дітям на етапі адаптації. Це:
скасування оцінок в молодших класах;
відмова від оціночної системи з фізкультури на всіх рівнях навчання;
введення нового формату уроків для першокласників;
а також впровадження європейських методик навчання малюків.
Адаптація до школи дітей з обмеженими можливостями
Дитині, яка має обмежені можливості, спочатку дуже боляче переживати труднощі соціальної адаптації в школі. До його особистих проблем потрібно додати жорстокість однолітків. Діти завжди звертають увагу на фізичні вади у дитини з обмеженими можливостями .
Те, як буде протікати адаптація першокласників з обмеженими можливостями до школи, залежить , в першу чергу, від учителя. Які ж завдання ставить перед педагогом держава?
Використовувати різні засоби в навчанні, щоб максимально спростити дітям з обмеженими можливостями період адаптації.
Створити комфортні умови в межах часу, який дитина проводить у школі (свобода пересування, доступність навчального класу та ін.)
Для кожної дитини з обмеженими можливостями застосовувати персональний план занять, виходячи з особливостей розвитку.
Крім стандартної програми, приділяти увагу творчому, фіз. і особистісному вихованню дітей з особливими можливостями.
Ми завжди раді відповісти на будь-які ваші питання, що стосуються навчання, тренування та методики Соробан®.
Зателефонуйте нам, домовтесь про зустріч, познайомтеся з тренером, поспілкуйтеся учнями та їх батьками. Ми готові похвалитися вам результатами навчання, розказати про наші інновації та показати новинки. Сайт має форму зворотнього зв'язку, якщо вам зручно, то можете отримати відповідь заповнивши форму або набравши на номер школи вашого міста.
Вас можуть зацікавити
Спробуйте наші додатки
Soroboom Lite
Soroboom AR
Worlds of Soroban
Soroban Dance
Soroboom AR
Вітаємо! 🌟
Ми завжди раді бути корисними!
Вітаємо! 🌟 Потрібна допомога? Ми завжди раді бути корисними!
Наш розумний асистент готовий відповісти на ваші запитання.
Пишіть у чат і отримуйте швидкі відповіді. 📩 Ми в Телеграм та Вайбер. Обирайте зручний месенджер!