Дитина йде до 1 класу! За все свідоме дитинство, мабуть, не трапляється з маленькою людиною більш значущої події. Вона докорінно змінює життя малюка, його відношення до світу й самого себе. Тепер у нього з''являються повсякденні обов''язки, коло спілкування поповнюється цілим класом однолітків і одним авторитетним дорослим.
Попри те, що цього моменту діти чекають дуже довго й з великим хвилюванням, новий життєвий розпорядок стає для більшості з них серйозним випробуванням і призводить до проблем у навчанні, труднощів адаптації та кризи семирічного віку.
Психологічні особливості дітей у 7 років
З початком шкільного життя дорослості у першокласника додалося, але він як і раніше залишається дитиною – такою ж безпосередньою, довірливою, яка потребує батьківської любові й турботи.
Дитина першокласник переживає з одного боку відрив від безтурботного дитинства, бажання стати самостійним, а з іншого боку – труднощі, пов''язані зі звиканням і необхідністю пристосування до нових життєвих умов.
Що потрібно знати батькам про свою семирічну дитину?
- Ігри все ще для неї важливі й необхідні.
- Саме зараз формується її соціальна особистість.
- Інтелектуальний розвиток впливає на чуттєвий світ дитини. Вона починає тонко сприймати музику, мистецтво, глибше переживає емоції, тому вимагає дбайливого ставлення до себе.
І ще: непослух, труднощі з навчанням у 7 років – теж норма. Це не означає, що першокласник не готовий або недостатньо розумний. Йому дійсно непросто впоратися зі стресом.
Проблеми навчання в початковій школі
Труднощі шкільного навчання виникають не на порожньому місці. Одна з головних причин неуспішності – недостатній рівень підготовки. Найпоширеніші проблеми з навчанням у першокласника:
- пропуск букв на письмі (слабка здатність сприйняття інформації на слух, погана концентрація уваги);
- безграмотність (недолік уваги, короткочасної пам''яті);
- неуважність і відсутність організованості (нестійка увага, низька здатність керувати своєю поведінкою);
- проблеми з математикою (недостатній розвиток аналітичного, логічного мислення);
- немає посидючості, не зважаючи на розминки й чергування видів діяльності під час уроку;
- нездатність відразу зрозуміти пояснення викладача (відсутність інтересу, обмежена чи недостатня увага);
- труднощі з переказом (прогалини в розвитку мови, логічної пам''яті, образного мислення);
- неакуратність письма (слабо розвинена моторика рук);
- труднощі з вивченням віршів (погана концентрація, довготривала, механічна пам''ять).
Водночас з інтелектуальним відставанням проблеми з навчанням дитини в 7 років можуть бути пов''язані з більш глобальними речами:
- відсутність інтересу до навчання;
- недисциплінованість;
- нездатність знайти спільну мову с однокласниками;
- непорозуміння з учителем;
- несамостійність;
- відсутність правильної мотивації.
Як виправити ситуацію?
Насправді не існує такої проблеми в навчанні, яку не можна було б вирішити. Ментальна арифметика Соробан, що розвиває півкулі мозку, незалежно від того, дитина не хоче або не може вчитися, здатна усунути практично всі складові неуспішності:
1. Розвинути відсутні когнітивні здібності:
- пам''ять;
- концентрацію уваги;
- моторику рук;
- логічне, аналітичне, наочно-образне мислення.
2. Допомогти дитині з соціальною адаптацією за допомогою доброзичливої атмосфери в класі, опанування навичок колективної роботи, спілкування, взаємодії з іншими дітьми та дорослими.
3. Сформувати фундамент особистісного зростання, розвиваючи такі якості, як самостійність, цілеспрямованість, впевненість у своїх силах, самодисципліна, відповідальність.
4. Сформувати правильне ставлення до навчального процесу: вчитися не заради оцінок і похвали, а для того, щоб виходити за рамки своїх можливостей і дізнаватися чогось нового.
Рекомендації батькам
Яка б не була добра методика, роль батьків у подоланні труднощів першокласника завжди залишається на першому місці. У цей період дитина як ніколи беззахисна і потребує вашої уваги. Адже більшість проблем з адаптацією викликані саме відсутністю у дітей впевненості, неспокійною атмосферою в сім''ї, дефіцитом батьківського тепла й підтримки або надмірною опікою.
Як допомогти першокласнику адаптуватися в нових для нього умовах? Чи потрібно змушувати робити уроки, якщо він не хоче вчитися? Що робити, якщо у нього не складаються стосунки в класі?
Перше правило – завжди зберігайте спокій і впевненість. Дотримуючись інших рекомендацій, ви разом з маленьким школярем зумієте подолати будь-які шкільні перипетії:
- Не треба багато вимагати від дитини.
- Не намагайтеся робити все замість неї.
- Дайте учню свободу бути самостійним і будьте терпимі до помилок.
- Хваліть, коли він цього заслуговує.
- Проводьте разом час.
- Будьте уважні до його настрою, щоб вчасно помітити перші ознаки проблеми.
- Цікавтесь справами й переживаннями дитини.
- Любіть її. Завжди.